DET SA KLICK....

...direkt mellan mig och min första digitala systemkamera den dag vi möttes.

Det har känts som en väg utan ände

(Ännu en tråkig blogg, men vill ge er som följt detta lite avslutande info.)

Med tjafset om min dator. I torsdags fick jag samtal från Johannes på HP kundtjänst, han skickade att förslag på en dator. Efter att ha rådgjort med dom som kan sånt här bättre än mig så lät det väldigt bra, bara att acceptera förslaget. Han trodde det skulle gå igenom till 99% när han nu skulle vidarebefordra detta till "högre makter". 

Fred. fm ringde han och kom med beskedet att dom inte godkände det för det hade gått för långt tid efter att garantin gått ut. ( hade garanti i två år, datorn började krångla strax efter det ) Jag skulle få tillbaka pengarna som jag lagt ut på servicen. Ha, vilket skämt ! Då sa jag att då vill jag ha tillbaka datorn i det skick jag lämnade in den i, för med lite envishet så fick jag ju den att fungera. Men det visste jag ju att inte skulle gå då dom har förstört den på servicefirman. Då vaknade han, Johannes till, han hade missat att skriva att det var dom som hade förstört datorn. Han var glad över att jag kom på det, han ville verkligen att jag skulle få en ny dator. Så han skickade iväg en ny förklaring och efter några timmar ringde han och sa att det gått igenom. Det var en stor lättnad. Nu skall det ta 4-6 veckor innan jag får den, men är det nåt jag har vant mig med så är det just väntan. 

Det hela började den 25 Maj så det tog ju sin tid att få ett avslut.

Hade jag vetat detta från början så hade jag nog aldrig dragit igång det, men var ju tvungen att fullfölja när jag väl börjat. Skulle ju nästan kunna skriva en novell, eller triller kanske, om detta nu. :-) 

Go kväll ! 

// Ing-Marie

Inlagt 2020-09-12 23:12 | Läst 2984 ggr. | Permalink
Låter som en riktig rysare, men kanske är det nu ändå ett ljus i tunneln? Vi väntar på den bilden......., men hur kan de föreslå en dator som det tar 4-6 veckor att ta fram? HP måste väl ändå ha något passande dator i Sverige kan man tycka.
Svar från imse 59 2020-09-13 08:33
Ja, visst är det riktig skräck, som förhoppningsvis slutar lyckligt .
Den skall väl antagligen göra en resa över atlanten, kanske lite karantän också :-)
ing-marie
Jo men gör så. Skriv ner alltsammans. Och hör med olika media. De får säkert stora ögon och publicerar. Och så blir du rik på kuppen, och kan köpa dig en riktig värstingdator. 😀
Svar från imse 59 2020-09-13 08:34
Ha, ha ! Tack för tips ! :-)
ing-marie
Förbenade teknikprylar som strular å servicefolk som tar det ett idag å ett imorn....den väntan var lång...stackare
Fick vänta 3 veckor på min kamera å tyckte det var jobbigt så jag köpte en extra resevariant så länge. Det skulle varit garantijobb diffade nån vecka men de som bestämmer hade räknat exakt så det vart pröjsa för jobbet fick det besked efter den lämnats...lite surt
Svar från imse 59 2020-09-15 19:10
Är det inte typiskt, så småaktiga dom kan vara.
Teknikprylar är kul så länge som dom funkar, sen kan dom göra så att man får sammanbrott.
ing-marie
Ruskig historia. De måste ju tappa många kunder kan man tycka.
Vad skönt att det börjar ta slut.
Härlig bild med dimman!

MvH
Johnny
Svar från imse 59 2020-09-15 19:11
Tack Johnny !
En gammal blid som ligger här på fotosidan, tyckte den passade utmärkt här :-)
Ja, nu är det bara väntan som gäller
ing-marie
Hoppas du snart är ute ur dimman igen och slipper mer bekymmer sen..
Snygg dimbild dessutom..
Mvh/Gunte..
Svar från imse 59 2020-09-15 19:12
Ja, orkar inte med den här sortens dimma mera nu :-)
Tack !
ing-marie
Suck.. kanske det ändå blir bra till slut då, jag hoppas verkligen det! Dom gör allt dom kan för att slingra sig är också min känsla.. det är inte klart än hur det går och hur jag gör med min trasiga HP-dator..

Ett företag som säljer en produkt behöver inte ha någon 'garanti' alls på sin produkt, det är ett frivilligt åtagande.

Däremot så finns det en 'reklamationsrätt' för en kund när en produkt (alla produkter) går sönder inom 2 år inom EU! I Sverige har vi en reklamationsrätt som sträcker sig ända upp till 3 år, där det 3:e året så behöver kunden kunna visa att det är fel på varan, och att det då inte får vara en 'felhantering' av kunden som gjort att varan har gått sönder.

Här är det som gäller inom Sverige för någon som köpt en produkt som går sönder: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-rattigheter-som-konsument/reklamera-fel-pa-vara-eller-tjanst/

Här är de regler som gäller för någon som säljer en produkt där den har gått sönder, och kunden då vill reklamera den: https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

Jag hör av mig när något nytt händer för mig.. helst vill jag ta med min dator till min lokala 'datafixare' en bit närmare Slussen på Hornsgatan här, dom har fixat mina tidigare HP-datorer som också krånglat på olika sätt.. bytt tangentbord + fått limma ena gångjärnet på 17-tummaren.. bytt högspänningsdelen i en tidigare 'stationär' och bytt fläkt ett par gånger tror jag.. har själv fått reparera startknappen på just den dessutom..

Har kanske 'tappat' Johannes, men fick ett mejl i fredags från HP:s kundsupport efter att jag nån dag innan pratat med nån 'rep-tekniker' som egentligen inte hade med mitt ärende att göra.. Dessutom hade HP 'mage' att mejla mig en 'kundundersökning' för ett par veckor sen där dom ville att jag skulle betygsätta mitt ärende och reparation hos dom.. Jag var hård och läste lusen av dom i formuläret.. tror det är därför jag fått det här mejlet från HP:s kundsupport.. som jag tar tag i nu i veckan.. egentligen har jag inte tid och ork med sånt här!!! Jag är väldigt glad att jag har min nya Imac i alla fall! Den fantastiska Retinaskärmen gör bildtittande till ett nöje varje gång, och är ganska avslöjande när man fuskat lite med bildredigering.. Men jag har Imacen bara till surfning och andra vardagsbehov, men hittills känns den kvalitetsmässigt ett snäpp bättre än HP! Man behöver inte ha ny kamera eller objektiv, det kanske är bättre att satsa på en dator med skärm med hög upplösning.. det ger samma 'upplevelseeffekt'..
Hälsn!
Svar från imse 59 2020-09-13 13:45
Ja du Jan ! Detta är inget man önskar sin värsta ovän. Många skulle nog ha gett upp, men jag ger mig inte då jag är mycket för rättvisa.
Har lärt mig nu, att ringer man numret till supporten så kommer man just dit och det är det enda man kan ringa till direkt, men ett plus är att dom svarar snabbt där. Tycker dom att man skall prata med kundtjänst så meddelar dom dit och dom får ringa upp, finns inga direktnummer dit. Vill man prata med InfoCare i Norge som sköter servicen får man vara beredd att vänta väldigt länge i telefon, el om du mailar så får du vänta några dagar på svar. Börjar kunna detta nu då jag gått igenom dessa procedurer X antal gånger.
Hoppas det slutar väl för dig !
ing-marie
pdahlen 2020-09-13 15:08
Jag la precis en beställning på en ASUS, nä en HP vågar man ju tydligen inte köpa. Hittade en i7, 16GB, som går att utöka till 32, och 512SSD för 9999:-, känns som ett vettigt pris.
ehrsa 2020-09-13 18:23
Ing-Marie, ja det är konstigt det här med telefonnummer, det finns inga nummer att ringa till HP på.. Jag fick ett telefonnummer efter att jag betalat 399:- till Deutsche Bank i Holland via 'banköverföring', först då fick jag via mejl ett nummer att ringa till 'best2serve' (HP:s repavdelning, kanske ett fristående bolag?), och dom svarade direkt då och jag fick beskriva mitt fel, men ingen brydde sig om att tala om att detta är ett klockrent reklamationsärende eftersom min dator gick sönder efter bara 1 år och 2 månader.. istället så fick jag ett kostnadsförslag på en. reparation på 4100:-, som jag sen hann betala innan jag förstod att det här är fel! Det är ett reklamationsärende där HP ska stå för kostnaden och inte jag! Och enligt 'dom' så får dom inte nämna att det är en reklamation (fast dom så klart vet det) istället 'inleds' tydligen kunder (som jag) till att betala för reparationen fast det är fel..

När jag i förra veckan ringde det nummer jag fått efter att tidigare ha betalat 399:- så kom jag nu inte till företaget/avdelningen best2serve, istället kom jag nu till nån datatekniker på HP.. som var vänlig och lyssnade på mig och min 'historia'.. När jag tidigare pratade med best2serve så hade ju dom skickat en för liten kartong till min trasiga 24 tums dator, den var lagom stor för en 'bärbar' 17 tums dator..

Så jag har fortfarande min trasiga dator hemma, jag har fått levererat en kartong som är alldeles för liten och följesedel, och jag har betalat 4100:- .. och inget har hänt.. än.. Trots att det 'bara' är ett rent reklamationsärende och inget annat! Min HP-dator som köptes för 14000:- i maj 2019 är nu uppe i en sammanlagd kostnad på 18500:- och som redan har betalts, ändå är datorn fortfarande hemma och är trasig.. Det är samma kostnad som min Imac 21,5 tum med Retinaskärm kostade nyligen.. en klart mycket bättre dator!
Hälsn!
ehrsa 2020-09-13 18:34
Peter, tycker det låter som en bra dator prestandamässigt och pris! Men hur är skärmen..? Vill du få en 'boost' när det gäller att titta på/hantera bilder så är det nog bättre att satsa på en skärm med mycket pixlar istället för nya kameror/objektiv har jag upptäckt numera..
Hälsn!
pdahlen 2020-09-14 19:44
Jan, detta är en laptop, 14” skärm 1920x1080 IPS. Har en 24” Dell skärm stationär, kommer inte ihåg upplösningen på den nu. Tycker det fungerar fint att ha en laptop med skärm och en stationär skärm. Ställer man in den för utökat skrivbord med laptop under och stationär över, så är det smidigt att ha tex LR på den ena skärmen och andra program eller filhanteraren på den andra
Svar från imse 59 2020-09-15 19:18
Jan, jag hade ett telenummer på min order från då jag beställde datorn, jag beställde den direkt från HP store. Var väl en av fördelarna med det då.
Johannes ringde i dag igen och sa att Infocare skulle ha 950 .- om dom skulle göra backup, men då sa jag att dom får skicka hit min gamla dator så får jag fixa det själv. Det tyckte han också lät vettigt.
Ang lång leveranstid så sa han han dom bygger denna dator som jag skall få, för dom kunde inte ta en dator från HP store. Så då är det väl så då
Ing-Marie
Ja jösses vilket Elände........
Säger såhär, skönt att du stod på dig och att du får en ny!! Trots ytterligare väntan...

Ha det gott så länge :)
Svar från imse 59 2020-09-15 19:19
Frk Sjödin slipper dom inte så lätt, inte när jag vet att jag har rätten på min sida :-)
Tack Jocke !
ing-marie
Önskar dig lycka till! Men med tanke på dina erfarenheter av HP-service kommer jag nog aldrig fundera på en HP-dator :-) Hälsningar/ Björn
Svar från imse 59 2020-09-15 19:22
Tack Björn !
Jag har hotat med det, att många av mina vänner är rädd för att skaffa en HP efter att hört om detta. Men frågan är om någon annan firma är nå bättre, dom har i alla fall varit trevliga att prata med. Men det som gör en osäker är ju att det verkar ofta vara fel på HP datorer, eller så är det för att dom är så pass stora och det finns väldigt många av dom.
ing-marie
Hur kan det ta så lång tid att få fram ersättningsdatorn? Det borde de ju kunna fixa på några dagar man man tycka.
Hälsningar Lena
Svar från imse 59 2020-09-15 19:24
Johannes ringde i dag igen. Då frågade jag om lev.tiden. Han sa att dom bygger denna dator nu, för dom kunde inte ta en färdig från HP store. Dom har ju så mycket konstiga regler så jag ifrågasatte inget mer ang. detta.
ing-marie



(Visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?


Lägg till

Tidigare blogginlägg