DET SA KLICK....

...direkt mellan mig och min första digitala systemkamera den dag vi möttes.

Min tråkigaste blogg någonsin.

Har fått många frågor ang problemet med min dator. Är ni INTE intresserade av sånt så är detta ingen blogg för er. 

Den började strula efter ca 2,5 år. Jag får inte fart på skärmen, men efter att ha googlat på hur jag skulle göra så funkade det ibland men det blev svårare och svårare så jag gav upp. Har jag väl fått fart på skärmen och slår av alla strömsparlägen så funkar den tills jag slår av den igen eller fäller ner skärmen. Men man vill ju inte ha en skärm på hela dagarna om man inte är hemma.

Först så lämnade jag in den på två ställen här hemma i stan ( 4-5 ggr. sammanlagt ) och varje gång jag fick tillbaka den så funkade den kanske en el två ggr. ( betalade aldrig något för detta ) Fick rådet att ringa HP support. Datorn är en HP-laptop 17. 

Efter att ha gått igenom datorn med supporten, vilket inte var så enkelt för en icke teknikintresserad person så kom han fram till att datorn måste in på service. Fick först betala 4700 men hemförsäkringen gällde så jag behövde bara betala självrisk. Gav väl ca 13.000 för den som ny.

De skulle skicka emballage, dom anlitar transportföretaget Bring. Tog nästan en vecka innan dom kom med tomkartongen.

Kortfattat tog det ca 4 veck från dörr till dörr. Under tiden så hade det blivit många samtal med support och kundtjänst. Fick veta att alla datorer skickas till Info Care i Norge så allt tar ju sin tid.

De  hade bytt moderkort. Den fungerade ett par dagar sen var det samma problem igen. 

Åter fick jag kontakta HP, paketera igen och denna gång lämnade jag in den själv på Ica, vilket var mycket smidigare än att vänta på att någon skulle hämta den här hemma.

Efter ca 3 veckor kom den då tillbaka, med ny skärm denna gång. Då hade jag fått ringa och fråga vad dom höll på med då det stått "väntar på tillgänglig tekniker" i flera dagar. Finns ju en händelselogg att följa. Ringde Info Care. Fick vänta i 30 min innan dom svarade, till råga på allt så spelade dom samma musik hela iden och dom sa inget om hur låg väntetid det var.  Då var jag ganska tuff mot den stackare som svarade. Detta var en torsdag fm, exakt 11 min efter avslutat samtal så fick jag ett sms där det stod att min dator var färdigbehandlad, och kl 10.00 dagen efter så kom den levererad med Bring hem till dörren. Då börjar man ju fundera om man måste bli lite elak för att något skall hända ? 

Sen fungerade den en gång vill jag minnas och så var det samma problem igen. Då var jag INTE glad kan jag säga. Behövde ju datorn på semestern. Så jag ringde och sa att jag behållen den några veckor så skickar jag in den när semestern är slut. Jag kunde ju starta upp den med mycket tålamod. Jag fick ta ur batteri, sätta i batteri, slå av strömmen, ta ur strömkabel, vända upp och ner på datorn, etc, etc, och efter en del tålamod så kom det bild på skärmen. Ibland gick det rätt fort och ibland var den på väg ut genom fönstret !

Nåväl, den 4:e aug. åkte den åter iväg, nu börjar kartongen bli sliten :-) 

Har ju en händelselogg att följa och där går det inte fort. Denna gång fick dom beställa en kabel och när den väl kom så tog det några dagar innan rep. påbörjades. Sen fick dom beställa ytterligare en del och när jag googlade på reservdelen dom beställt så kom jag fram till att det var ett tangentbord. Ringde då HP igen, dom svarar i alla fall snabbt när man ringer. Han berättade att dom hade förstört något med en för lång skruv när dom skulle sätta dit kabeln så dom fick beställa ett nytt "hölje". Suck !

I fredags tappade jag tålamodet och ringde Info Care igen, fick lyssna på samma musik i 40 min innan dom svarar. Frågade om det var deras policy att tråka ut kunderna med samma musik. Hon svarade att flera kunder klagat på detta men att dom inte lyckats få någon ändring på det. Då svarade jag att det kanske är mycket begärt att ett företag som detta skall var kunniga nog att fixa en riktig telefonsvarare :-) 

Mitt sista besked nu är att "tekniker är tilldelad" den 28:e kl.12.26 

Så nu är det bara att hålla tummarna att jag får den nästa vecka och att dom lyckats för tredje gången gillt.

Skall tilläggas att i sista sändningen så skrev jag ett långt brev och berättade att dom inte kan kolla datorn bara en gång utan den måste testas flera gånger då man kan ha tur att den funkar första gången. Det var väl det dom missat dom andra gångerna då dom trodde att den var ok. 

Måste säga att killarna på supporten har varit väldigt trevliga, har ju blivit riktigt tjenis men några av dom :-) En gång så gjorde vi ett försök där han kopplade upp sig på min dator och han fattade ingenting, det slutade med att han sa: "Men vad har du gjort för illa som har har förtjänat detta"

Skulle jag nu ha TUR att den fungerar klockrent så kan man ju säga att jag har fått en ny dator för 1500.- 

Har skrivit ut händelseloggarna så det får bli bilden i dagens blogg :-) 

// Ing-Marie

Inlagt 2020-08-30 11:11 | Läst 2099 ggr. | Permalink
Helt otroligt.....

Hade det vart jag så hade jag slängt hp datorn i närmsta elektronikbinge och införskaffat mig en ny av annat märke. Men det kostar ju pengar! Men det hade jag gjort.

Hoppas nu att den fungerar, när den Väl kommer tillbaka till dejj! :)
Och 1500kr för en "ny" är ju inte dåligt i och för sig :)
Svar från imse 59 2020-08-30 11:35
Hade jag vetat detta från början så hade jag nog aldrig gett mig in i det. Men nu måste jag ju fullfölja och se vad som händer.
När jag googar och kollar recensioner etc. så ser jag ju att jag inte är ensam, om det nu är någon tröst.
ing-marie
Jag säger som supportkillen: Du måste ha syndat nåt otroligt som drabbas så hemskt! Frågan är vad? Kanske du har avvikit från tredjedelsregeln när du tagit nån bild? Eller fotat i jpeg? Eller smugit in i nån fotoaffär och vidrört Canon eller Fujifilm?

Hur som helst, lider med dig och bara väntar på att få se mer av dina vackra bilder!
Svar från imse 59 2020-08-30 13:06
Ha, ha ! Tack ! Jag behöver lite humor nu 😀
Hmm, Kan det bero på att jag ofta avviker från tredjedelsregeln tro, för nåt av det andra har jag inte gjort 😀
Ing-Marie
Joakim88 2020-08-30 16:19
Haha klockrent Ragnar 😂👍
Intressant, men hemskt.. Jag har ju lite av samma problematik med min 1år och 2 månader gamla 24 tums 'all in one' HP dator där skärmen plötsligt förblev mörk vid uppstart.. dessutom 'tjöt' den i serier om 3 signaler nån minut, även när jag 'tvångsstartade' om den via knappen.. Vi får se hur det går med HP servicen framöver.. det är ett rent reklamationsärende som man har rätt till ända upp till 3 år efter inköp, ändå känner jag mig 'inlurad' till att ha betalat 4100:- till HP:s servicefirma som heter 'best2serve', och ingen talar om för mig att det här är ett rent 'reklamationsärende'.. det får dom inte, berättade en bra 'HP' kontakt som jag nu har.. Alla vill ha ens stålar helt enkelt.. Vi får se om jag tar tag i detta i veckan..? Min nya IMac som jag istället snabbt köpte med sin 4K Retinaskärm när jag insåg att det här kommer ta tid, att få HP:n reparerad, är fantastisk! Skarpare skärm har jag aldrig haft! HP:n får bli en reservdator när den väl är reparerad.. Bra jobbat Ing-Marie, men det ska inte behöva vara så där.. det är alldeles för svårt att få service på såna här grejer! Min HP kontakt 'erkänner' att det är i stort sett omöjligt att få kontakt med nån support via telefon.. bara det är ju sjukt!
Hälsn!
Svar från imse 59 2020-08-30 13:15
Hej Jan !
Best2serve är HP’ s support. Dom är trevliga och försöker hjälpa till så gott det går. Men måste man skicka in datorn till tekniker så vidarebefordrar dom den till Norge till Info Care. Alla deras produkter, var du än bor i Norden skickas till Norge berättade dom för mig.
Så kan dom inte hjälpa dig genom hjälp i telefonen så får nog din också en resa till Norge. Hoppas du får bättre lycka än mig.
Ing-Marie
Stackare som måste få utstå detta. För egen del är jag glad att du delar med dig av denna långdragna händelse. Kan avgöra vad man väljer i framtiden. Hoppas nu att den fungerar när du får tillbaks den. // Jörgen
Svar från imse 59 2020-08-30 13:18
Har ”hotat” med just det, aldrig mera en HP har jag sagt till dom. Inför nästa datorköp så skall jag nog kolla hur servicen går till om man nu skulle få otur igen.
Tack för dina rader.
Ing-Marie
Jobbigt, riktigt jobbigt, det ska ju bara fungera utan att man ska lägga ner massa tid på det. Även om jag är elektronikutbildad och jobbat 45 år med kvalitetssäkring och tester inom elektronik så är det ändå det som känns som mest jobbigt när något som bara ska fungera inte gör det.

Ett exempel är att vi var 20 st som skulle ha bytt garageportar då de var av den gamla sorter med fjädrar som var farliga. Vi fick då frågan vid beställningen om vi vill ha motorstyrning av porten, det visade sig att 19 hade tackat ja och en nej. Det var jag som hade tackat nej, då jag kände att hur mer komplext man gör porten desto mer kan gå fel, men jag tog också motorstyrning så att det blev samma.

Men vi får hoppas att den nu kommer att fungera som den ska,.

Har inte riktigt förstått vad det är som är fel, men är det så att du trycker på din startknapp så startar inte skärmen upp som den ska? Stänger av gör du att gå i menyn till ”start” och välja stäng av?
Svar från imse 59 2020-08-30 13:29
I vårat radhusområde bytte vi portar för x antal år sedan. Motorstyrning var det bästa som hänt, såå bra. Och ännu har vi klarat oss från missöden. Peppar, peppar 😊
När jag slår på datorn får jag ingen bild. Då får jag slå av den genom att hålla ner på-knappen i ca 3 sek. ta ur batteriet, ur m strömkabeln. Hålla ner på -knappen i ca 15 sek. I med kabel igen. Ibland funkade detta efter ett par ggr. Men oftast fick jag i och ur med batteriet x antal ggr också. Efter att ha gjort olika moment hur många ggr som helst så kom jag som amatör fram till att något måste vara glappt.
Men när jag väl fick bild så slocknade den inte, ( förutom vid ett tillfälle då den stått på i 6-7 Tim utan att jag rört den ) men aldrig under tiden jag jobbade med den.
Ing-Marie
pdahlen 2020-08-30 18:49
Jo porten fungerade utmärkt, så länge jag bodde där.

Nu får man väl hoppas att datorn fungerar när du får tillbaka den, annars får det väl bli ett återköp med alla chanser de fått.

Skulle den hänga sig Igen så kan du ju prova ctrl alt del, min har ibland visat en helt svart skärm fastän den varit igång och från aktivitetshanteraren, har jag kunnat komma tillbaka Windows.
Jag tycker du borde få en helt ny dator. Det vore ett bra avslut på den här historian. HP har mest att vinna på det.

MvH
Johnny
Svar från imse 59 2020-08-30 16:08
Ja, man kan tycka det. Har säkert blivit billigare för dom också. Men vad jag fattade så blir det ett återköp ( ? ) om dom inte kan fixa det på tredje försöket.
Ing-Marie
Lider med dig själv hade en dator som de fick byta hårddisk 3 gånger på ett år fjärde gången någon månad efter ett år det blev återvinningen Köpte en Mac det har jag inte ångrat det är 4 år sedan den går varje dag utan fel den är lite dyrare vid inköp vissa saker får man tänka på att man får ha hårddiskar som passar till mac hoppas det löser sig Hälsningar Gert
Svar från imse 59 2020-09-01 09:46
Tack Gert !
Det lät inte roligt.
Det är tydligen många som har strul med sina datorer.
Ibland funderar man om dom medvetet tillverkas för att inte hålla så länge.
ing-marie
Jag lider med dej, vilket katastrofstrul. Jag hade skaffat en ny om den var 2.5 år gammal (om inte min sambo kunde fixa den) men det är ju en kostnadsfråga och även en "klimatfråga" numera. Köp inte nytt förrän det är absolut nödvändigt. Jag hoppas innerligt att du får den tillbaka i "nyskick" och kan börja visa oss bilder igen.
Hälsningar Lena
Svar från imse 59 2020-09-01 09:51
Jag blir så trött på detta slit o släng, slutar aldrig förvånas över alla fulla containrar när man besöker återvinningen. Nu återvinns väl en hel del teknikprylar som tur är.
Och eftersom jag är så okunnig på mycket med datorer så tycker jag det är jättejobbigt att köpa nytt och börja med alla krångliga installationer. ( har ingen kunnig sambo :-) ) det känns nästan mer motvilligt än att det kostar pengar.

ing-marie



(Visas ej)

Nämn en färg i den svenska flaggan?

Lägg till

Tidigare blogginlägg